Vi i Prinsdal Tennisklubb er veldig stolte over vårt fine tennisanlegg. Vi ønsker selvsagt å opprettholde så høy kvalitet som mulig på banene, men det kommer ikke av seg selv. Derfor ønsker vi å komme med noen retningslinjer som vil hjelpe oss med å nå dette målet.
- Du skal alltid forlate banen i like god stand som da du kom, og dette gjelder også klubbhuset hvis du benytter dette.
- Riktig skotøy er spesielt viktig på grusbaner; husk kun tennissko kan brukes, aldri joggesko.
- Banen skal alltid kostes etter bruk (bruk nett ved lett kosting og kost ved tyngre kosting), og det skal kostes helt ut til gjerdet (for å hindre ugressvekst).
- Er banene veldig tørre er det viktig å vanne/dusje dem med de manuelle slangene slik at banene ikke går i oppløsning og grusen blåser vekk ved sterk vind (Automatisk vanning skjer kun på natten). Hele banen skal vannes. Det skal ikke spyles ned mot grusen men opp i lufta 15-30 graders vinkel. Ikke spyl ned i grusen, da graves det ut store sår i underlaget.
- Når banen er veldig våt må du ikke gå inn på banen eller spille. Da blir banen ødelagt, og det kan fort bli mange timers jobb å fikse. Er du i tvil prøv å presse tommelen ned i underlaget. Det skal ikke bli merke. Blir det skospor når du går på banen er det også et klart tegn på at det er for vått.
- Det er en stor søppeldunke på hver bane; husk alltid å benytte disse, også for brukte snuspakker.
- Banene skal kun brukes til tennis, ikke annet ballspill eller annen lek
- Ser du problemer med linjer eller annet, ta kontakt med styret
Se også vår dugnadsinnstruks som beskriver hva som skal gjøres for å klargjøre anlegget på vårdugnaden i april og høstdugnaden i oktober.
